Jambo! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Nicky Hasselt - WaarBenJij.nu Jambo! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Nicky Hasselt - WaarBenJij.nu

Jambo!

Door: Nicky

Blijf op de hoogte en volg Nicky

09 November 2011 | Tanzania, Moshi

Jambo! (hallo in Swahilli)

Hier een berichtje uit het verre Tanzania. We zitten hier nu twee dagen, maar het voelt al veel langer. Dit komt doordat we zoveel nieuwe dingen meemaken en zoveel nieuwe dingen zien. Wel een hele ervaring!

Het is heel bijzonder hier, maar toch wel even wennen. Toen we aankwamen werden we opgehaald door mensen van Amani en die hebben ons afgezet bij ons hostel, de YMCA. We hebben de mooiste kamer van het hostel gekregen, die normaal eigenlijk bedoeld is voor paters etc. Een hele eer! Hier blijven we tot dinsdag en daarna gaan we naar Hostel Hoff, een hostel speciaal voor vrijwilligers. Heel fijn dat we dan meer in contact zullen komen met andere vrijwilligers.

Toen we zondag hier aankwamen, was er een bruiloft aan de gang, dus galmde luide Afrikaanse muziek door het gebouw. Heel leuk om te zien, maar niet gunstig om te slapen ;-). Gelukkig hebben we vannacht wel heerlijk geslapen. Slechts een keer wakker gemaakt door een heftige stortbui hier (regenseizoen). Af en toe regent het hier keihard en gaat het opeens heel hard waaien, maar dat duurt nooit langer dan een half uurtje en vervolgens gaat dan de zon weer schijnen.

Gister zijn we even in het stadje geweest, begeleid door een taxichauffeur van Amani en hebben daar internet geregeld, een telefoon en zijn ook naar een supermarkt geweest. Wat wel even wennen was dat iedereen je constant aanstaart en gesprekken met je wil voeren. Je kan hier namelijk niet goed verbergen dat je toerist bent met je witte huidje en dat is nu heel gek. Gister werd ik er ook een beetje naar van, maar dat is vandaag helemaal veranderd.

Vandaag hebben we besloten om naar Kilimanjaro Coffeeshop te lopen in de stad. Dit is een coffeeshop waar heel veel westerse mensen komen en waar het menu ook westers is. Toch wel even fijn om aan dat pure Afrikaanse te ontsnappen. Onderweg werden we wel een keer achtervolgd door een man die geinteresseerd in ons was en die bleef ons ook echt een kwartier lang volgen, erg irritant, maar we wisten niet wat we er tegen konden doen. Uiteindelijk liet hij ons toch weer met rust. Toen we in de coffeeshop aankwamen zag je opeens alleen maar blanken. Heel apart. Er kwam vervolgens een engels stel naast ons zitten en daar hebben we een hele tijd mee gepraat en zij hebben vervolgens ons ook de markt, een goede supermarkt en een andere coffeeshop laten zien. Ook hebben ze ons tips gegeven over hoe we met opdringerige mensen om moeten gaan.Zo zijn 'hapana asante' heilige woorden voor toeristen hier. Het betekent namelijk: nee dankje.
Heel fijn dat ze ons veel tips hebben gegeven. Toen we uiteindelijk afscheid van elkaar namen, vroegen ze of we zin hadden om vrijdag bij hun te komen eten. Zij wonen meer op het platteland dus dan zien we ook meer van de omgeving. We mogen dan bij hun blijven slapen en ze zullen dan de volgende ochtend met ons terug naar moshi gaan. Echt heel fijn en lief dat ze dit hebben aangeboden. Nu voelen we ons al iets minder geisoleerd.

Salma, onze begeleidster, komt zo nog even langs, dus ik moet me nog even snel gaan opfrissen.
Oh trouwens, het ziet er naar uit dat er vanavond weer een bruiloft gaat plaatsvinden hier, dus dat wordt weer een gezellige nacht!

Nou ik zal binnenkort weer even een berichtje plaatsen, om jullie op de hoogte te houden van ons Afrikaanse avontuurtje.

xxxx
Nicky

• 08 November 2011 - 14:09

Marita:

Ha lieverd,
    Wat een leuk, uitgebreid verslag. Fijn dat jullie al wat beginnen in te burgeren, en een paar nuttige woordjes Swahili hebben bemachtigd. Zo begint alles langzaam vorm te krijgen! Ik heb net nog even op de site van Hostel Hoff gekeken, en ben heel blij dat jullie daar terecht kunnen, het lijkt me een prima plek. Goed gedaan!
    Ik kijk nu al uit naar je volgende bericht. Liefs,
    Mama

• 08 November 2011 - 14:14

Bart:

Hallo Lieverd,
    leuk om je verhaal te lezen! Het lijkt mij wel heel bijzonder om opeens in zo'n culture shock terecht te komen.
    En heeft dat Engelse stel "a farm in Africa"? Geniet van je eerste vrije week!

Liefs, b

• 08 November 2011 - 14:29

Morr:

Hee Nicky, wat spannend klinkt dat zeg, zo'n cultuur shock! ik vind het heel stoer van je! Veel plezier vrijdag op de boerderij :) Liefs, Mor

• 08 November 2011 - 14:33

Renée:

Heee liefje!
    Wat supergaaf zeg, kan me voorstellen dat het een hele shock is :O nog maar twee dagen en dan al van alles meegemaakt, kun je nagaan wat je allemaal nog te zien krijgt! Jaaa hou ons op de hoogte! Geniet ervan volgens mij is het een geweldige ervaring!
    Dikke knuffels, xxxxxxxxxxx
    renee

• 08 November 2011 - 17:43

Suus:

Super leuk om te lezen! Enjoy jullie 2! Kusje!

• 08 November 2011 - 20:08

Tony En Natalia:

lieve Nicky, we zijn erg blij met je verslag en zijn super trots op je!
    Ga door in dezelfde spirit en je merkt al dat elke dag makkelijker wordt.
    Met ongeduld wachten we op je volgende verslag.T en N

• 08 November 2011 - 22:22

Lies:

Ha lieve Nicky,
    Nou, hapana asante lijkt wel wat op hakuna matata, dus dat is te onthouden. Wat een leuk verslag heb je gestuurd en het lijkt erop dat je nu al best goed in je witte velletje zit. Houden zo. Ik voeg me verder bij het koor van de mensen die zeggen dat ze trots op je zijn. Je bent een kei, kanjer enzovoort en een geweldig mens dat je dit doet. Blijf schrijven.
    Veel liefs,
    Lies

• 09 November 2011 - 14:03

Kim Oomen:

Hee Nicky (en Nicole)! Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen. Ook leuk dat jullie nu naar een vrijwilligershostel gaan en meer 'westerse' mensen zullen ontmoeten :-). En wat lief van dat Engelse stel, fijn dat jullie nu wat tips krijgen! Binnenkort begint het dan echt op het project, ben heel benieuwd hoe jullie het zullen vinden!

Ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen!!
    Groetjes Kim

• 10 November 2011 - 16:45

Ed & Marjon Huijboom:

Na het uitzwaaien afgelopen zondag en de contacten via Skype is het goed om te zien dat jullie de eerste contacten hebben gelegd.
    Het valt niet mee je te moeten ontworstelen aan de westerse gemakken en je een weg te vinden binnen de Afrikaanse gewoonten.
    We hebben bewondering voor jullie doorzetten en weten zeker dat zullen slagen. Heel veel plezier!

• 11 November 2011 - 13:51

Oma.:

Hallo Ncky .
    Ook ik wil niet ontbreken in de rij van bewonderaars na het lezen van jullie belevenissen . Allemaal leuk en positief ,houden zo en vergeet niet ons op de hoogte te houden .
    Omhelsd door Oma(vH).

• 13 November 2011 - 13:19

Els:

Wat een belevenissen. Maak je vooral niet te druk om mensen die wat van je willen. Dat zal zo blijven. En je bent natuurlijk ook heel bijzonder voor ze. Maar ze zijn vast ook heel erg aardig als je ze beter leert kennen.
    Al een beetje gewend aan het Afrikaanse eten? Soms lekker wanneer je weer even westers kan doen.
    Een heel fijne verjaardag. Met een mooie heel zoete boter/suiker taart.
    Groetjes Els.

• 15 November 2011 - 08:49

Oma V.H.:

Lieve jarige Nicky,
    Heel hartelijk gefeliciteerd vanuit een mistig en koud Voorburg.Een hele gezellige dag gewenst;we zijn er in gedachten helemaal bij en zijn natuurlijk heel benieuwd hoe en of deze dag gevierd is.
    Heel veel liefs en goede wensen van Oma.

• 15 November 2011 - 10:05

Lies:

Ha lieve Nicky,
    hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Zal best vreemd zijn die te vieren in zo'n ver oord, zonder je familie en vrienden om je heen. Ze denken wel aan je, hoor, reken maar! Nog ontzettend veel goede, gelukkige jaren gewenst, ik heb de grootste bewondering voor het avontuur dat jij bent aangegaan. Het is zeer de vraag of ik dat vroeger gedurfd zou hebben. Maar mocht je er genoeg van hebben, dan weet je het...:-)! Blijf je schrijven? Dat is goed voor jezelf en leuk voor ons.
    Veel liefs,
    Lies

• 15 November 2011 - 12:09

Mirjam:

Ha lieve Nicky

Gefeliciteerd met je verjaardag op een bijzondere plek.
    Fijn wat van je te kunnen lezen.
    Hebben de kinders voor je gezongen?
    veel liefs uit Vianen

Mirjam

• 16 November 2011 - 13:33

Oma Van Rjssen:

Lieve Nicky, Wat heb je al veel meegemaakt. Ik lees je verslagen met veel belangstelling. Ik bewonder je moed!Liefs,Oma van Rijssen

• 16 November 2011 - 13:33

Oma Van Rjssen:

• 20 November 2011 - 21:12

Francy:

Lieve Nicky, Walter en ik hebben al eerder gereageerd op je super reisverslag.
    Wat kan jij je snel aanpassen.
    Bij ons is sinterklaas in het land en met hem de mist en de kou.
    Je bent een kanjer houd je taai en we zien uit naar je volgende verslag
    lieve groet Francy en Walter